X
تبلیغات
رایتل

نماز

هدف خلقت و هدف دین ،نماز و یاد خداست
جمعه 30 دی‌ماه سال 1390

شرط قبولی اشتیاق است

وَعَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ
فَمَن تَطَوَّعَ خَیْرًا فَهُوَ خَیْرٌ لَّهُ
وَأَن تَصُومُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ 

 بر کسانى که روزه طاقت فرساست در عوض [هر روز] تهیدستى را طعام دهند،
و هر که با رغبت کار خیرى کند آن برایش بهتر است،

و روزه گرفتن براى شما بهتر است، اگر بدانید.(بقره۱۸۴) 

 

با نام خدا  

قرآن بارها اعلام کرده دردین اکراه نیست (لا اکراه فی الدین) کسی حکمی را با اکراه و عدم اشتیاق انجام دهد هر چند ظاهرا قبول است ولی عملا منافق است زیرا قلب او این کار را انجام نداده و در جهان باطنی و اخروی ، باطن عمل ظاهر می شود که هیچی نیست. 

در آیه ی فوق خداوند برای کسانی که نمی توانند با اشتیاق روزه بگیرند و به اصطلاح روزه برایشان سخت جلوه می کند حکمی دیگر داده و آن دادن طعام به مساکین است و بعدمی فرماید هر عمل خیری از روزه و یا اطعام دادن و یا هر عمل دیگری زمانی خیر است که داوطلبانه و با اشتیاق انجام شود وگرنه ظاهرا خیر است اما باطنا شر است مانند نماز و روزه منافقان که با کسالت و کراهت انجام می شود و یا انفاق آنها که با بی میلی است. 

إِنَّ الْمُنَافِقِینَ یُخَادِعُونَ اللّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُواْ إِلَى الصَّلاَةِ قَامُواْ کُسَالَى (نساء 142) 

وَلاَ یَأْتُونَ الصَّلاَةَ إِلاَّ وَهُمْ کُسَالَى وَلاَ یُنفِقُونَ إِلاَّ وَهُمْ کَارِهُونَ  (توبه 54) 

 

و در نهایت خداوند به انسان ها متذکر می شود که صبر بهتر است و بسیاری از خیرها و خوبی ها تنها با صبر بدست می آید .اما خداوند برای یک انسان بی صبر هم سخت نگرفته و راه حل قانونی برای او پیشنهاد کرده و هیچ بن بستی در اسلام نیست مگر از ناحیه ی علمای جاهل و سخت گیر وگرنه خداوند به روشنی می گوید ما به دنبال راحتی شما هستیم و قصد ناراحت کردن شما را نداریم اما راحتی هم درجاتی دارد و برخی راحتی های بزرگ تنها با صبر و تحمل ناراحتی ها  بدست می آید.