نماز

نماز

هدف خلقت و هدف دین ،نماز و یاد خداست
نماز

نماز

هدف خلقت و هدف دین ،نماز و یاد خداست

تاسیس شهبندری ترکیه در مشهد و نقش محمد سامی ‌بیک در اتحاد سه گانه اسلامی ایران، ترکیه و افغانستان


تاسیس شهبندری ترکیه در مشهد و نقش محمد سامی ‌بیک در اتحاد سه گانه اسلامی ایران، ترکیه و افغانستان

 

نجف زاده علی,خلیفه مجتبی

   دولت عثمانی در دوره قاجار حضور سیاسی در مشهد نداشت، ولی از زمان شروع جنگ جهانی اول که موضوع اتحاد جهان اسلام مطرح شد، طرفدارانی در مشهد یافت که ترک ‌های قفقازی مهمترین آنها بودند. پس از شکست عثمانی و تشکیل مجلس بزرگ ملی ترک، روابط حکومت جدید با ایران و افغانستان بیشتر شد و مشهد یکی از کانون ‌های ارتباط این سه دولت اسلامی بود. با تاسیس کنسولگری افغانستان در اواخر دوره قاجار، ترکیه نیز شهبندری خود را در سال 1341 قمری در مشهد دایر کرد. با ورود محمد سامی ‌بیک برای برافراشتن «بیرق ماه و ستاره» در مشهد، گام ‌های مهمی برای جلب اتحاد جهان اسلامی برداشته شد و اقدامات عملی برای اتحاد ایران، ترکیه و افغانستان صورت گرفت و زمینه ‌ای برای اتحاد بیشتر در دوره رضا شاه شد. عملکرد سامی ‌بیک و واکنش دول روس و انگلیس موضوع دیگری است که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است. در این مقاله علل شکل ‌گیری شهبندری، عملکرد یازده ماهه سامی ‌بیک در زمینه‌ های مختلف نظیر سخنرانی در حرم امام رضا (ع)، بازدید از مدارس، ملاقات با روزنامه ‌نگاران، برگزاری نماز جمعه، برگزاری نماز عید فطر، شرکت در عزاداری ‌ها، تشویق و حمایت از مخالفان سیاست انگلیس و رابطه با کنسولگری افغانستان مورد بررسی قرار می ‌گیرد


 

منبع : http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/2911389650507.pdf

تاثیر سجده در سرعت گردش خون مغزی


تاثیر سجده در سرعت گردش خون مغزی

قربانی عباس,موسوی سیدعلی

هر مسلمان در هنگام انجام فریضه عبادی و مهم نماز، وضعیت های ایستاده، نشسته، را در رکوع و سجده انجام می دهد که این حرکات در هنگام ادای نماز، نشانه های تسلیم و نزدیکی به درگاه خداوند متعال می باشد از طرفی دیگر، این حرکات می توانند به عنوان تمرین بدنی و بهبودی در وضع جسمانی نیز به شمار آیند. به نظر می رسد، سجده سبب افزایش سرعت گردش خون مغز گردد که هدف از این مطالعه، تعیین سرعت گردش خون عروق داخل مغز، از طریق سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال می باشد.

این مطالعه مداخله ای، بر روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شاغل در مرکز پزشکی الزهرا انجام و از آن ها به وسیله روش سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال و از طریق پنجره پشت سری، سرعت گردش خون شریان بازیلر در وضعیت نشسته و سجده، اندازه گیری به عمل آمد.

دراین مطالعه، سرعت گردش خون مغزی 42 دانشجو (22 مرد و 20 زن) در وضعیت های نشسته و سجده، به ترتیب 36.55 و 41 سانتی متر در ثانیه به دست آمد که 12% افزایش سرعت، ملاحظه گردید. تفاوت معنی داری بین زنان و مردان مشاهده شد طوری که افزایش سرعت حداکثر سیستول در زنان، بیشتر از مردان بود. افزایش در میزان مقاومت عروقی که سبب کاهش گردش خون مغز می شود، در این مطالعه مشاهده نگردید.

مطالعات نشان داد که در افراد سالم، سجده سبب افزایش سرعت گردش خون عروق مغز می شده و حدس زده می شود این مساله در افراد مسن و بیماران با استروک، جنبه درمانی نیز داشته باشد که جهت اثبات این نظریه، مطالعات دقیق و کامل تری پیشنهاد می گردد

 

منبع : http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/6561386v2508.pdf

بررسی پاره ای از ویژگی های شخصیتی، خانوادگی و آموزشی دانش آموزان نمازگزار پسر دوره راهنمایی منطقه جی شهر اصفهان


بررسی پاره ای از ویژگی های شخصیتی، خانوادگی و آموزشی دانش آموزان نمازگزار پسر دوره راهنمایی منطقه جی شهر اصفهان

 

احمدی غلامرضا,امیری سیدمحمدرضا

 در این پژوهش ویژگی های شخصیتی و خانوادگی دانش آموزان مدارس راهنمایی پسرانه منطقه جی شهر اصفهان که گرایش به نماز دارند مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق رابطه میزان اعتماد به نفس، کنترل درونی و هیجان خواهی با گرایش به نماز مورد بررسی قرار گرفته است.

جامعه تحقیق شامل کلیّه دانش آموزان پایه اوّل تا سوّم راهنمایی پسرانه منطقه جی در سال تحصیلی 80-79 می‌باشد که نمونه آماری به صورت تصادفی چند مرحله ای به تعداد 140 نفر از جامعه آماری مورد نظر انتخاب گردیده اند. تحقیق حاضر به روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است و از روش آماری تحلیل واریانس، آزمون Z، آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردیده است.

 بنا بر یافته های این تحقیق دانش آموزانی که گرایش به نماز دارند، از میزان اعتماد به نفس و کنترل درونی بالا و هیجان خواهی کمی برخوردارند.

 

منبع : http://www.sid.ir/FA/VEWSSID/J_pdf/54013814201.pdf

 

مشکلات و موانع انجام فریضه نماز در بیماران بستری بیمارستان نکویی قم، سال 1388

مشکلات و موانع انجام فریضه نماز در بیماران بستری بیمارستان نکویی قم، سال 1388

 

خانصنمی شعبانعلی,احمری طهران هدی*,عابدینی زهرا,تبرایی یاسر,رزاقی معصومه

 زمینه و هدف: نماز عملکردی معنوی و بهترین وسیله برای تقرب به‌ سوی خدا است. اگر‌ چه در خصوص ارتباط بین نماز و سلامتی در مطالعات مطالب بسیاری بیان شده‌ است، اما هنوز درباره انجام نماز و مشکلاتی که بیماران در اقامه آن در بیمارستان ‌ها با آن مواجه‌ اند، تحقیقات بسیار اندکی وجود دارد. لذا بررسی حاضر با هدف تعیین مشکلات و موانع انجام نماز در بیماران بستری بیمارستان نکویی شهر قم در سال 1388 صورت گرفت.

روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی - مقطعی است که با استفاده از پرسشنامه دو قسمتی در بخش‌ های مختلف بیمارستان نکویی شهر قم انجام شد..

نتیجه ‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد بیماران بستری در بیمارستان برای ادای نماز با مشکلاتی مواجه می ‌باشند. لذا پیشنهاد می‌ گردد مسوولین مربوطه با تدبیر یکسری اقدامات جدی در جهت رفع مشکلات و موانع اقامه نماز برنامه ‌ریزی نمایند

 

منبع : http://www.sid.ir/Fa/VEWSSID/J_pdf/499139003v05.pdf